איך משחקים בצלילי האותיות לקראת כיתה א?

ד"ר נירה לוין מפתחת תוכן, המחלקה לעברית יסודי, מטח

ילדים צעירים פוגשים את המילים הכתובות כבר בפעוטון: שמם כתוב על המגירה בגן, על בקבוק המים ועל התיק שלהם. בגן חובה הם פוגשים את אותיות הא”ב ולומדים להכיר אותן.
האותיות אינן רק צורות! לכל אות יש שם משלה, צורה משלה וצליל שהוא רק שלה. לדוגמה, הביטו באות השלישית בא”ב העברי:

השם שלה – גִימֶל. 

הצורה שלה – ג.

ואת הצליל המיוחד רק לה שומעים במילים כמו גָמָל, גִיטָרָה, גוֹזָל, גֶרֶב, גוּף…    

אחד הכישורים החיוניים לרכישת הקריאה הוא המודעות הפונולוגית. כלומר מודעוּת לצלילים שמרכיבים את המילים.
נסביר: כשאומרים לֶחֶם – שומעים מילה שבה 3 צלילים: לֶ, חֶ, ם.
כשאומרים שוֹשָנִים – שומעים 4 צלילים: שוֹ, שָ, נִי, ם. 

שימו לב, מספר הצלילים שאנחנו שומעים במילה לא תמיד זהה למספר האותיות שיש בה:

במילה לֶ-חֶ-ם שומעים 3 צלילים ויש בה 3 אותיות. 

אבל במילה שוֹשָנִים שומעים 4 צלילים ויש בה 6 אותיות (כי האותיות י, ו משמשות כאן סימני ניקוד).

כשהמודעות הפונולוגית מתפתחת, הילדים מבינים שבמילה יכולים להיות שני צלילים (למשל יָ-ד) או הרבה יותר (למשל סוּ-פֶּ-רְ-מֶ-ן). 

הם גם מבינים שהצלילים במילה מייצגים אותיות; כשהילדים מצליחים “לפרק” מילה לצלילים, למשל רַ-כֶּ-בֶ-ת, הם מזהים את הצלילים שמרכיבים אותה – מה בתחילתה, מה באמצע ומה בסוף.  כשייכנסו לבית הספר הם יכירו את הקשר בין כל צליל לָאות שמסמנת אותו. 

מודעות פונולוגית טובה היא תנאי הכרחי לרכישת הקריאה והכתיבה, והיא מנבאת הצלחה!

אתם, הורים ומבוגרים אחרים במשפחה, יכולים לפתח אצל הילדים את המודעות הפונולוגית באמצעות פעילויות משחקיות שאינן דורשות ציוד מיוחד. הקדישו לכך חמש דקות ביום ותראו תוצאות נפלאות! הילדים ייהנו מהבילוי המשותף ויפתחו את המודעות הפונולוגית, ואתם תהיו גאים בהישגים שלהם בהמשך הדרך!

הנה כמה הצעות לפעילויות משחקיות פשוטות וקצרות, לפיתוח המודעות הפונולוגית. 

שימו לב, בשלב זה אין מבקשים לזהות אות, אלא צליל! 

צליל בתחילת מילה


לפני שמתחילים לשחק, כדאי לפתוח בכמה דוגמאות כדי שהילדים יצברו ביטחון.

הילדים יצביעו על חפץ או אובייקט ואתם תאמרו באיזה צליל השם שלו מתחיל. לדוגמה, הילדים יאמרו משאית, ואתם תאמרו – המילה הזאת מתחילה בצליל מַ.

משחק 1 

כל אחד בתורו אומר: תמצאו משהו שמתחיל בַּצליל… (לדוגמה בַּ, חִי, שׁוֹ וכו’). 

המשתתפים מחפשים במרחב, והראשון שמוצא זוכה בנקודה. 

מי שצבר יותר נקודות – מנצח!

משחק 2 
כל אחד בתורו מביט סביב, מחליט על איזה חפץ לשאול (לדוגמה – כיסא) ואומר: המילה שלי מתחילה בצליל כִּי! המשתתפים מחפשים במרחב, והראשון שמוצא ועונה נכון – זוכה בנקודה. 

מי שצבר יותר נקודות – מנצח!

צליל בסוף מילה


גם כאן, כדאי להתנסות בכמה דוגמאות לפני שמתחילים לשחק. הילדים יצביעו על חפץ או אובייקט, ואתם תאמרו באיזה צליל השם שלו מסתיים. לדוגמה, משאית – המילה הזאת נגמרת בצליל ת.

משחק 3 

כל אחד בתורו אומר: תמצאו משהו שמסתיים בצליל… (לדוגמה ל, ד, ץ וכו’).
המשתתפים מחפשים במרחב, והראשון שמוצא זוכה בנקודה.
מי שצבר יותר נקודות – מנצח!

משחק 4

כל אחד בתורו מביט סביב, מחליט על איזה חפץ לשאול (לדוגמה – ספר) ואומר: המילה שלי נגמרת בצליל ר! המשתתפים מחפשים במרחב, והראשון שמוצא ועונה נכון – זוכה בנקודה.
מי שצבר יותר נקודות – מנצח!

 

מילים שמתחילות באותו צליל

משחק 5 

מסתובבים במרחב ומחפשים שתי מילים שמתחילות באותו צליל. אפשר להגביל את החיפוש בזמן!
מי שמוצא זוג מתאים אומר, לדוגמה: יש לי! אגס ואבטיח! שתי המילים מתחילות בצליל אַ!

מי שצבר יותר זוגות – מנצח!

(אם ילד מציג את המילים אגס ועגבניה – אפשר לקבל את ההצעה; מילים אלה אומנם נכתבות באותיות שונות, אבל הצליל שהילדים שומעים הוא אחד)  

 

מספר הצלילים במילים

משחק 6

כל אחד מהמשתתפים חושב על מילה, ואז בודקים באיזו מילה יש יותר צלילים.
כדאי לפתוח בדוגמה: מחליטים יחד על שתי מילים, לדוגמה משפך ומלפפון. בראשונה 4 צלילים (מַ, שְ, פֵּ, ךְ), ובשנייה 5 צלילים (מְ, לַ, פְ, פוֹ, ן). מי שאמר את המילה הארוכה יותר זוכה בנקודה.

מי שצבר יותר נקודות – מנצח!

לחלופין, אפשר גם להחליט שדווקא המילה הקצרה יותר מזכה בנקודה.

תיהנו!



שתף את הפוסט: